نشست ۷۳- چابکی در طراحی تجربه کاربری (UX Agile)

۱۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰

نشست ۷۳- چابکی در طراحی تجربه کاربری (UX Agile)

در مورد نشست

در ۷۳مین نشست جامعه تجربه کاربری شیراز با گروهی از متخصصین حوزه طراحی محصول و اجایل در یک پنل به چالش‌ها و فرصت‌های استفاده از چابکی در طراحی تجربه کاربری می‌پردازیم.

اگر به صورت تیمی محصولی رو طراحی و عرضه می‌کنید حضور در این نشست می‌تواند برای شما مفید باشد. فقط توجه داشته باشید ظرفیت نشست محدود است اگر اطمینان دارید می‌توانید در نشست حاضر شوید ثبت‌نام کنید تا سایر علاقه‌مندان نیز امکان حضور داشته باشند.

پیش‌گفتار موضوع نشست، از نگاه سهیل صمد زاده، مشاور، مدرس و مربیِ تفکر چابک و ناب، مهمان ویژه پنل

چابکی و تجربه کاربر_ چالش‌ها و فرصت‌ها

نقطۀ اشتراک همۀ متدهای چابک، کار تیمی است. همین اصرار بر کار تیمی، باعث تقابل و گاهی تداخل تخصص‌های متنوع در تیم‌ها شده است. در سال‌های تاریک و سرد گذشته، ساختمان‌ها و محل‌های کاری، با عناوین تخصصی دیوارکشی می‌شدند!

سالن غذاخوری، اتاق دیتابیس، اتاق زیرساخت، سالن برنامه‌نویسی، اتاق پشتیبانی و از همه شیک‌تر: کارگروه طراحی!

اگر در آن سالها در چنین سازمانهایی کارکرده باشید ( هنوز هم بقایای آن فرهنگ، کم وبیش وجود دارد! )، همیشه در راهروها، پای آبسردکن، صف سلف سرویس و غیره، پچ‌پچ‌هایی مثل این را از گوشه کنار می‌شنیدید:

  • یک مدیر پروژه: اونها صبح تا شب دارن چی رو طراحی می‌کُنن؟ این وبسایت ۱۰۰ ساله همینشکلیه!
  • یک برنامه‌نویس موبایل: تو تا حالا دیدی بچه‌های دیتابیس از اتاقشون بیرون بیان؟!
  • یک طراح محصول: اونها از کیفیت، کاربر و رنگ هیچی سرشون نمیشه! هیچی جز ۰ و ۱ حالیشون نیست!

شاید آن روزها نمیدانستیم، ولی بعدها دریافتیم که صداهایی که می‌شنویم، صدای قِژقِژ سیلوها است. سیلوهایی تخصصی که محلی برای تجمع متخصصین هر رشته بود. ایشان، هیچ‌گاه سیلوی خود را ترک نمیکردند. فرایند خودشان را داشتند و این فرایندها اغلب طی سالیان دراز به استانداردی دستکاری ناپذیر تبدیل شده بودند. اطلاعات مفید در سیلوها انبار میشد! خلاقیتی تکه‌پاره!

پس ازآن سال‌ها‌ی تاریک و سرد، به عصر نوآوری و یا آنچه من آن را،«عصرِ کاربر» می‌نامم ، می‌رسیم. عصری که دیگر تولیدکننده برای کاربر تعیین تکلیف نمی‌کند.

ما به کاربر نمی‌گوییم یا اساساً دیگر نمی‌توانیم بگوییم، چه چیزی را ببیند و چه چیزی را نبیند! اگر چیزی که می‌خواهد را در محصول‌مان نیابد، آن را خواهد بست و احتمالاً هرگز سراغ آن را نیز نخواهد گرفت. درست در همین لحظه است که کاربر را، جوهر هستی محصول‌مان را، ازدست داده‌ایم! نبض محصولمان دیگر نخواهد زد...

تغییر مهم دیگری نیز رخ داده است! محصولات نرم‌افزاری کاربردی به درون میلیاردها گوشی همراه، مکیده شده‌اند.

تفاوت گوشی همراه با رایانه‌های معمولی چیست؟ گوشی‌های همراه در کیف ما، در کنار تخت خوابمان، در جیبمان، کنار شانه، آینه، عطر، دفترچه خاطرات، عکس فرزندمان و حلقه ازدواج‌مان جا خوش کرده است! از این نزدیک‌تر و شخصی‌تر هم مگر می‌شود؟! دیگر موضوع، موضوع نرم‌افزار آن برند و این شرکت نیست، موضوع شخصی‌تر از این حرفهاست!

هیچکس دوست ندارد چیزی ناخوشایند را تا این حد نزدیک به خودش نگه دارد. چه یک عطر نامرغوب باشد چه یک اپلیکیشن موبایل بدریخت ناکارآمد و کاربر نپسند! آیا حاضرید ریش‌تراش شارژی‌ای که با سروصدا کار می‌کند، یا جعبه آرایشی که زوایای زمختی دارد را در کیف کوچک سفری خود حمل کنید؟! گمان نکنم!

شاید امروز به‌نوعی مجبور باشیم در اداره با نرم‌افزار رنگ و رو رفته و و بددست اتوماسیون سازمانی خو بگیریم و هرروز چهره ناموزون و دکمه‌ها بدریخت و هشدارهای نامفهوم آن را تحمل کنیم، ولی موضوع وبسایت سفارش غذا، فروشگاه اینترنتی و اپلیکیشن خرید بلیت قطاری که در گوشی همراه‌مان نصب داریم، دیگر به آن اندازه شخصی هست که بتوانیم روی بودن یا نبودنش، نابودی یا حفظش، آنهم با یک کلیک سادۀ ناقابل، تصمیم قاطع بگیریم!

ما[کاربران]، همچون ژول سِزار، مرکز عالم شده‌ایم!

وقتی کاربر مرکز توجه در توسعۀ محصول است، تجربه‌ای که از خود محصول و حواشی آن خواهد داشت نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. خلق یک تجربۀ ناب برای کاربر، یک تخصص و مهارت است. اما همانند هر چیزی که واژه «طراحی» را یدک می‌کشد، طراحی تجربه کاربر نیز در خود، بارقه‌هایی از هنر دارد؛ و کیست که نداند، هنر همیشه با صنعت دچار چالش بوده است. صنعت برنامه‌ریزی میطلبد، و هنر، ذوق! صنعت پیشبینی پذیری و ثبات میخواهد، و هنر، پویایی و مکاشفه! گاهی جمع اضداد میشوند؛ نفت و آب!

خبر خوب این است که همواره بشر برای چالش‌هایش، یا راهی خواهد یافت، یا راهی خواهد ساخت!

. . .

در خصوص چالش‌های موجود بین طراحان تجربه و رابط کاربر و به طورکلی آرتیست‌های این صنعت (نرم‌افزار) بامتخصصین تولید و مدیریت پروژه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خلق تجربه‌ای خوب برای کاربر، نیاز به تحقیقات پیچیده دارد.
  • مسئلۀ تجربه کاربر و به‌طور عمومی، مقولۀ رضایتمندی کاربر، مسئله‌ای از نوع «نمی‌دانیم که نمی‌دانیم»هاست! در این فضا، تنها راه پیش رو، مکاشفه و اقدام است. (ماتریس رامسفلد Rumsfeld Matrix و اقسام دانسته‌ها)
  • از طرفی تحقیقات پیچیده نیز سطح عدم قطعیت پروژههای نرمافزاری را بالا میبرد و هر چه عدم قطعیت بالاتر، احتمال شکست بالاتر است.
  • حس کاربران، چه حس بصری و چه تجربۀ روانی، به شدن فرار و در معرض تغییرات شدید قرار دارد. کاربرتان، امروز این را می‌پسندد و فردا چیز دیگری را! سلیقه و سنجه‌های رضایتمندی کاربران همواره در حال رشدند. (مدل کانو – Kano Model )
  • مدل‌های کار تیمی جدید، اغلب توسط اعضای تیم‌ها به خوبی فراگرفته نمی‌شوند. مدل‌ها و ابزارهایی مانند تفکر طراحی، دیزاین اسپرینت و ...
  • تیم‌های توسعه در زیر فشار، بجای تمرکز بر حل مشکلات کار تیمی و فرایند، ازنظر روانی تمایل به بازگشت به روش‌های توسعه آبشاری و استفاده از فازهای سنگین طراحی دارند. تیمها برای خلاق ماندن نیاز به امنیت روانی دارند تا مشکلات‌شان را خودشان حل کنند.
  • به دلیل کاربر محور بودن ذاتی محصولات نوین، مدیران محصول اغلب زمان‌شان را با طراحان گرافیک و متخصصین تجربه کاربر می‌گذرانند و این به کار تیمی لطمه وارد می‌کند. سیلوهای مدرن نامرئی!

و در انتها، همان‌طور که در ابتدای بیانیه چابک آمده است که:

We are uncovering better ways of developing software by doing it and helping others do it.

امیدوارم همه ما در مسیر رشد و یادگیری، همواره در حال کشف بهترین و خلاقانه‌ترین راه‌های توسعه محصول باشیم!

حامی

اگر می‌خواهید نام برندتان در کنار نام حامی‌های این رویداد قرار بگیرد با ما از طریق این ایمیل در ارتباط باشید. info@uxshiraz.org

۱۱ مرداد ۱۳۹۷
از ۱۵:۰۰ تا ۱۸:۰۰
شهر فافا
۳۵ نفر
اطلاعات بیشتر درباره رویداد
شیراز، ملاصدرا، ابتدای خلیلی